Ik weet er alles van

Life Magazine

De voordelen van naar de sauna gaan

Rust, warmte en zweten. Deze drie woorden komen direct bij me op als ik denk aan naar de sauna gaan. Hoewel de meeste mensen dit puur doen voor ontspanning, heeft het nog vele andere gezondheidsvoordelen die ik in deze blog voor je op een rijtje zet, zodat je de volgende keer met een nog betere reden ontspannen in de stoomcabine kunt zitten.

Reinigend effect
Doordat je je in zo’n warmte ruimte bevindt, neemt je lichaamstemperatuur toe. Het lichaam reguleert de warmte door te zweten. Doordat we veel zweten, zorgen we voor een vergrote afvoer van afvalstoffen in het lichaam. Het zorgt dus voor een extra reinigend effect. Hiernaast heeft de sauna ook invloed op het hart en de circulatie. Het hart gaat sneller pompen, wat een positief effect heeft op de hart en bloedvaten, ook zorgt het hier wederom voor een vergrote afvoer van afvalstoffen.

Goed voor de huid
De sauna zorgt er, zoals net gezegd, voor dat de circulatie verbetert. Het bloed stroomt beter door ons lichaam. Doordat de bloedvaten meer open gaan staan, kunnen voedingsstoffen tot diep in de huid dringen wat zorgt voor een gezondere huid. Ook zorgt de sauna voor het openen van de poriën en het loslaten van huidschilfers, het maakt de huid dus ook nog eens soepeler en zachter.

Meer lucht
Er zijn sauna’s met droge lucht, maar ook sauna’s met stoom. Een droge sauna zorgt door de warmte voor ontspanning van de luchtwegen, waardoor ademhalen gemakkelijker gaat en dus kan bijdragen aan luchtwegklachten. Een sauna met een hogere luchtvochtigheid of een stoomcabine kunnen hier ook aan bijdragen. Zo zorgt de warmte in combinatie met de stoom ervoor dat de luchtwegen meer openen en vastzittend slijm gemakkelijker de luchtwegen verlaat. Het is zelfs aangeraden voor mensen met luchtwegklachten zoals astma of bronchitis om regelmatig een bezoekje te brengen aan de sauna of het stoombad. 

Boost het immuunsysteem
Doordat naar de sauna gaan gepaard gaat met een afwisseling tussen warm en koud, brengt dit een reactie teweeg van het immuunsysteem. Wanneer we plots van warm naar koud gaan, zoals vaak gebeurt na een sauna, reageert het lichaam door meer witte bloedcellen aan te maken. Witte bloedcellen zijn de spelers als het gaat over afweren van infecties en lichaamsvreemde stoffen. Het vergroten hiervan heeft dus een positief effect op het immuunsysteem.

Beter slapen
Ik denk dat wie vaker naar de sauna gaat, dit kan beamen. Slapen nadat je in de sauna bent geweest is heerlijk. Doordat de warmte van de sauna zorgt voor ontspanning van de spieren, val je meer ontspannen in slaap doordat je spieren dit ook zijn. Hiernaast is de sauna voor veel mensen een plek om echt te ontspannen en de dagelijkse zorgen even los te laten, doordat het effect van de sauna wel een paar uur blijft hangen, slaap je dieper en meer ontspannen zonder nog last te hebben van bijvoorbeeld de hectiek van de dag. De sauna: ontspanning én goed voor je.

Dit is een dagje uit en gezondheid artikel van ik weet er alles van.

De voordelen van naar de sauna gaan

Ik weet er alles van Life Magazine artikelen

Crypto-industrie maakt zich zorgen

Crypto-industrie maakt zich zorgen

Afgelopen maandag stond de cryptocurrency sector op scherp terwijl bitcoin vocht om zijn positie boven een aanzienlijk niveau te handhaven. Beleggers vreesden dat problemen bij