Ik weet er alles van

Life Magazine

Mindfulness en meditatie, is dit iets voor jou?

Mindfulness en meditatie, iets wat jammer genoeg nog steeds vaak ‘zweverig’ genoemd wordt. Ja, als we alle stereotypen op een hoop gooien voor sommige misschien wel, maar eigenlijk zijn mindfulness en meditatie allesbehalve zweverig. Het zorgt juist voor meer helderheid en rust en omvat zeer praktische trainingen. Gelukkig zijn mindfulness en meditatie bij steeds meer mensen gekend en verliest het langzaam het zweverige imago. In dit artikel wil ik je graag uitleggen wat mindfulness en meditatie inhouden en wat de mogelijke voordelen zijn, zodat je na het lezen in ieder geval een duidelijk en kloppend beeld hebt van wat het nu écht is.

Een pot nat?

Mindfulness en meditatie hebben gemeen dat ze allebei kunnen zorgen voor rust in het hoofd. Het is eigenlijk een manier om met gedachtes om te gaan. Meditatie focust zich meer op stilte in het hoofd, mindfulness draait meer om het verleggen van de focus als het om gedachtes gaat. Dit klinkt misschien nog wat vaag, daarom zou ik het graag uitleggen aan de hand van een typische mindfulness training. Het menselijk brein is continu actief, gedachtes springen heen en weer en soms kan dit voelen als een overload. Je bent niet meer helder of piekert juist enorm veel. Mindfulness probeert de aandacht te verleggen van deze (pieker)gedachtes naar het lichaam door bevoordeeld heel bewust diep in en uit te ademen. Je kunt bijvoorbeeld gaan zitten of liggen, je handen op je borst leggen en heel bewust naar je handen toe ademen. Door je lichaam te voelen, leid je jezelf af van de gedachte wat kan zorgen voor rust. Hiernaast kan je door regelmatig mindfulness te oefenen, gedachtes beter zien als losse dingen die niet direct invloed op je hoeven te hebben. Je leert bewuster omgaan met gedachten, wat kan bijdragen aan ontspanning en minder stress.

Verschillende vormen van mindfulness en meditatie

Naast de ademhalingsoefeningen die net genoemd zijn, kan je mindfulness en mediteren eigenlijk op allerlei manieren doen. Zo zijn er bodyscans die de focus leggen op het voelen van het hele lichaam, kun je mindfulness toepassen tijdens het eten door heel bewust te proberen proeven en zijn er vele variaties van mediteren. Het is niet zo dat je enkel tien minuten op een kussen moet zitten en proberen een stil hoofd te krijgen, de opties zijn eindeloos.

De voordelen van mindfulness en meditatie

Regelmatig mindfulness en/of meditatie toepassen draagt bij aan het verminderen van (chronische) stress, zorgt voor betere slaap, heeft een positief effect op de productiviteit en gemoedstoestand en verminderd angst. Hiernaast is het fijn om even een moment voor jezelf te kunnen pakken en even je hoofd leeg te maken, toch zeker na een drukke dag.

Probeer het uit

Hoewel het voor sommige nog wat vaag kan klinken, zou ik je willen uitnodigen het een keer te proberen. Begin klein, bijvoorbeeld met een korte ademhalingsoefening of zoek een begeleide korte meditatie of mindfulness training op YouTube. Mindfulness en meditatie is een skill, die wanneer je hem eenmaal beheerst enorm bijdraagt aan een heldere geest. Ga je het een kans geven?

Dit is een mensen artikel van ik weet er alles van.

Mindfulness en meditatie, is dit iets voor jou?

Ik weet er alles van Life Magazine artikelen

Crypto-industrie maakt zich zorgen

Crypto-industrie maakt zich zorgen

Afgelopen maandag stond de cryptocurrency sector op scherp terwijl bitcoin vocht om zijn positie boven een aanzienlijk niveau te handhaven. Beleggers vreesden dat problemen bij