Ik weet er alles van

Life Magazine

Tips om in slaap te vallen

Iedereen heeft wel eens moeite om in slaap te komen. Over het algemeen is de voornaamste reden, buiten medicijnen of medische aandoeningen, stress of angst. Wanneer je gestrest bent of angst en hierdoor veel piekert, lukt het je vaak niet om in slaap te vallen. Hieronder staan 5 tips die jou ook zullen helpen om sneller in slaap te vallen.

  1. Doe iets anders voor 10 minuten

Je kent het wel dat je zo lang ligt te draaien en je komt maar niet in slaap. In plaats van dit eindeloos te blijven proberen, sta op na 20 minuten en ga even iets anders doen, zoals bijvoorbeeld kleuren. Zorg ervoor dat je je bed alleen associeert met slapen, zodat je er niet in gaat piekeren, dus wanneer je lang niet in slaap komt, is het belangrijk om even eruit op te staan.

  1. Warm douchen

Één uur voordat je naar bed gaat, is het verstandig om een lekker warme douche te nemen. Hierdoor zal je temperatuur sneller dalen wanneer je weer uit de douche stapt en in de koudere lucht komt. Dit vertraagt je metabolisme en het bereidt je lichaam voor op slaap. Probeer dit ook consequent te doen, zodat het echt een routine wordt voor je lichaam.

  1. Krijg ook ontspanning overdag

Je hersenen detecteren altijd gevaar en moeten maar inschatten hoeveel stress er nodig is voor je veiligheid, waarbij ze sneller teveel dan te weinig stress produceren. Wanneer je overdag de hele tijd druk bezig bent, is dit voor je hersenen een gevaarlijke situatie, waardoor ze ook ’s nachts nog doorgaan met het garanderen van je veiligheid. Hierdoor zal je minder diep en korter kunnen slapen. Zorg dus voor genoeg ontspanning overdag.

  1. Houd je sokken aan

Volgens onderzoek in Zweden is het hebben van warme handen en voeten het beste teken dat je snel in slaap kunt vallen. Door warme voeten te hebben, zetten de bloedvaten op je huidoppervlak uit en zo verlies je sneller warmte. Dit koelt je lichaam sneller af en bereidt je zo voor op de slaap.

  1. Vermijd schermen

Bij elektronische schermen wordt blauw licht gebruikt en door hier nog naar te staren voordat je gaat slapen, val je minder snel in slaap. Elke vorm van licht kan ervoor zorgen dat jouw lichaam minder snel of minder veel melatonine produceert, maar blauw licht is hier het ergste voor. Probeer daarom geen elektronische apparaten te gebruiken een uur voor het slapengaan en dim de lichten ook een beetje. Zo kan jouw lichaam gewoon volop melatonine produceren!

Dit is een mensen artikel van ik weet er alles van.

Tips om in slaap te vallen

Ik weet er alles van Life Magazine artikelen

Crypto-industrie maakt zich zorgen

Crypto-industrie maakt zich zorgen

Afgelopen maandag stond de cryptocurrency sector op scherp terwijl bitcoin vocht om zijn positie boven een aanzienlijk niveau te handhaven. Beleggers vreesden dat problemen bij