Ik weet er alles van

Life Magazine

Waarom je als sporter genoeg eiwitten nodig hebt


Je kent vast iemand in je omgeving die fanatiek naar de sportschool gaat en het regelmatig heeft over proteïne shakes, eiwitrepen en over genoeg eiwitten binnenkrijgen. De gemiddelde mens weet dat wie veel traint, ook meer eiwitten nodig heeft. Maar hoeveel weten we er echt van en waarom is die proteïne shake of dat extra eitje zo belangrijk? In deze blog alles over eiwitten, training en wat het lichaam doet met deze voedingsstoffen.

The big three 

Eiwitten behoren tot de drie hoofd nutriënten die het lichaam nodig heeft, ook wel macronutriënten genoemd. Naast eiwitten heeft het lichaam ook vetten en koolhydraten nodig. Alle drie hebben ze een noodzakelijke functie. Koolhydraten geven voornamelijk energie, vetten zijn een belangrijke bouwstof voor de cellen en zorgen hiernaast ook voor energie en eiwitten spelen een belangrijke rol bij het opbouwen van lichaamsweefsel. Eiwitten vinden we vooral in dierlijke producten zoals vlees, vis en kwark, maar ook plantaardige bronnen zoals tofu, peulvruchten en zaden bevatten veel eiwitten.

Aminozuren
Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren, dit zijn hele kleine moleculen waarvan er in totaal 22 verschillende soorten van bestaan. Er bestaan essentiële en niet-essentiële aminozuren. Niet-essentiële aminozuren kan het lichaam zelf aanmaken. Essentiele aminozuren kan ons lichaam zelf niet aanmaken en moeten we dus uit voeding halen, gelukkig is ons gemiddelde voedingspatroon zo opgebouwd dat een tekort aan deze essentiële aminozuren bijna niet voorkomt. Aminozuren zijn de bouwstenen van het lichaam, zo zorgen ze onder andere voor de aanmaak van nieuwe cellen, spelen ze een grote rol bij wondheling, zorgen ze voor de aanmaak van bindweefsel en sterke botten, spelen ze een rol bij het transport van voedingstoffen, geven ze energie en spelen ze een rol in onze hormoonhuishouding.

Training
Om te begrijpen waarom er eiwitten nodig zijn voor spieropbouw, is het nodig om eerst een klein stukje trainingsfysiologie te begrijpen. Een spier wordt belast op het moment dat hij getraind wordt, als reactie hierop denkt het lichaam ‘oké, we moeten ons voorbereiden op meer belasting dus we moeten herstellen, groeien en sterker worden’, er vindt meer eiwitsynthese en aanmaak van spierweefsel plaats, wat we hypertrofie en hyperplasie noemen. Dit principe wordt continu toegepast in de fitness wereld. Als we telkens iets zwaarder trainen, beweegt het lichaam met ons mee door ons telkens te herstellen en sterker te maken. Je zou het kunnen zien als een simpele vraag en aanbod kwestie, er is meer vraag dus moet er meer aangeboden worden. Om het lichaam genoeg brandstoffen te geven om dit te kunnen doen, hebben we dus voldoende eiwitten nodig. 

Meer is niet altijd beter
De afbraak van eiwitten kost in verhouding meer energie dan de afbraak van vetten en koolhydraten. Het lichaam gebruikt enkel wat het nodig heeft, een overload aan eiwitten draagt daarom niet automatisch bij aan meer spiergroei. Zorg dat je voldoende binnenkrijgt, maar overdrijf het niet. Voor een fanatiek sporter varieert de eiwitbehoefte tussen de 1,2 en 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht, terwijl dit voor de niet sporter zo’n 0.8 gram is. 

Dit is een gezondheid artikel van ik weet er alles van.

Waarom je als sporter genoeg eiwitten nodig hebt

Ik weet er alles van Life Magazine artikelen

Crypto-industrie maakt zich zorgen

Crypto-industrie maakt zich zorgen

Afgelopen maandag stond de cryptocurrency sector op scherp terwijl bitcoin vocht om zijn positie boven een aanzienlijk niveau te handhaven. Beleggers vreesden dat problemen bij