Ik weet er alles van

Life Magazine

Waarom zijn de essentiële vetzuren eigenlijk zo essentieel?

Waarschijnlijk heb je het al eens gehoord: ‘krijg je wel voldoende omega 3 binnen?’ of ‘eet je wel voldoende vette vis?’. Deze ‘omega 3’ en ‘vette vis’ horen bij de zogeheten essentiële vetzuren en heeft ons lichaam nodig omdat het lichaam dit zelf niet kan aanmaken. Maar wat doet ons lichaam eigenlijk met deze stoffen, wat zijn deze stoffen überhaupt en waarin vinden we ze terug? In deze blog alles over essentiële vetzuren.

Omega 3 en omega 6

Omega 3 en omega 6 zijn poly-onverzadigde-vetzuren en zijn een belangrijke en onmisbare bouwsteen voor de celmembranen in ons lichaam, ze bepalen de vloeibaarheid van het membraan. Elke cel wordt omringt met een celmembraan dat zowel stevig moet zijn, maar ook stoffen moet doorlaten. Omega 3 en 6 dragen hieraan bij. Hiernaast spelen de vetzuren een rol bij ontstekingsprocessen. Omega 3 draagt bij aan ontstekingsremmende processen, een goede hersenactiviteit en goed zicht. Omega 6 speelt een rol bij ontstekingsprocessen, maar dit is niet iets negatiefs. In het lichaam vinden er namelijk continu kleine ontstekingsprocessen plaats om bepaalde zaken op te ruimen.

Functie

Naast het bovengenoemde, spelen deze vetzuren een rol in allerlei andere processen. Zo dragen ze bij aan een goede groei, zorgen ze voor een gezond immuunsysteem, zorgen ze voor een stevige huid en een goede spieractiviteit. Ook kunnen deze vetzuren in de hersenen zorgen voor het verlagen van pijn en kunnen ze bijdragen aan gezonde bloedvaten. Omega 3 kan bijvoorbeeld zorgen voor het verlagen van het risico op atherosclerose, verkalking van de bloedvaten.

Bronnen

Waarin vinden we deze essentiële vetzuren terug? Omega 6 vinden we vooral terug in plantaardige oliën zoals zonnebloemolie en sojaolie, maar ook in dierlijke producten zoals margarine en bak- en braadvetten. Omega 3 vinden we terug in lijnzaadolie en vette vis zoals haring of zalm. 

Minder 6, meer 3!

Dat deze vetzuren essentieel zijn, is duidelijk. Maar hoe zit het met de verhouding tussen die twee? Onderzoekt vertelt ons dat we eigenlijk te veel omega 6 binnen krijgen en te weinig omega 3. De ratio is niet helemaal zoals het zijn moet. Om dit te herstellen, adviseert men om minder omega 6 binnen te krijgen en meer omega 3. Dus iets vaker vette vis bakken in lijnzaadolie, in plaats van margarine.

De vetzuren zijn dus enorm essentieel voor een goede werking van allerlei processen in ons lichaam, ze zijn onmisbaar en nu weet je waarom!

Dit is een Eten & Drinken en gezondheid artikel van ik weet er alles van

Waarom zijn de essentiële vetzuren eigenlijk zo essentieel?

Ik weet er alles van Life Magazine artikelen

Crypto-industrie maakt zich zorgen

Crypto-industrie maakt zich zorgen

Afgelopen maandag stond de cryptocurrency sector op scherp terwijl bitcoin vocht om zijn positie boven een aanzienlijk niveau te handhaven. Beleggers vreesden dat problemen bij